Turun Dynamossa järjestetyllä Elämän valttikortit -klubilla vierailleet dj:t soittivat elämänsä 50 tärkeintä kappaletta - hienoja ja viileitä biisejä.

Hanttikortit-blogissa esiteltäviä kappaleita on yli neljä kertaa enemmän. Esitysten taso vaihtelee helvetistä taivaaseen, mutta omasta mielestäni ne kaikki ovat mahtavia. Nää laulut teki minusta tän miehen.

torstai 25. elokuuta 2011

#151: Sat In Your Lap - Kate Bush (1981)


Kate Bush tuotti neljännen albuminsa itse. Äänitykset Lontoon Townhouse-studiolla aloitettiin toukokuussa 1981 kokeneen Hugh Padghamin johdolla. Padgham oli kuitenkin lupautunut jo aikaisemmin Genesis-yhtyeen ABACAB-albumin tuottajaksi, joten työviikot kävivät miehelle liian täysiksi.

Padgham ehti työstää Bushin vuotta myöhemmin valmistuneelle The Dreaming -albumille vain kolmea kappaletta. Hän suositteli tilalleen Nick Launayta, joka oli juuri äänittänyt Peter Gabrielin kolmannen soololevyn (1980) rumpusoundeista vaikutteita ottaneen Public Image Ltd:n The Flowers Of Romance -albumin.

Levy-yhtiö EMI:n kiireellä kesäkuussa markkinoille lykkäämä single Sat In Your Lap poikkesi hengästyttävine post punk -rytmeineen Bushin aikaisemmasta tuotannosta. Sensuellin lähestymistavan sijasta biisi vaikutti suorastaan hyökkäävältä, mutta myös kutkuttavalta. Säännöllisin väliajoin se palaa soimaan päähäni.

Mahtipontisiksi paisuteltuja rumpuja soittaa Preston Heyman. Koskettimissa vierailee The Buggles -yhtyeen Geoff Downes. Promovideolla Bushin kanssa tanssivat pitkäaikaiset tanssipartnerit Stewart Avon Arnold ja Gary Hurst, joiden kanssa suunniteltiin koreografiaa myös tulevalle (toteutumattomalle) Never For Ever- (1980) ja The Dreaming -albumeihin perustuvalle kiertueelle.

Kate Bushin, yleisön ja kriitikoiden ensimmäinen kuherruskuukausi huipentui mainioon Britannian singlelistan 11. sijaan. Florence Welch (Florence + The Machine) oli vasta pilke isänsä silmäkulmassa. The Dreaming rehabilitoitiin 2000-luvulla.

Koska matka ensimmäisistä demoista kappaleiden julkaisuun oli hidastunut jatkuvasti, Bush alkoi valmistella albumia elokuussa 1980, jo ennen Never For Everin ilmestymistä. Bush oli ihastunut Fairlight CMI (computer music instrument) -syntetisoija-sämpleriin vieraillessaan Peter Gabrielin albumilla, ja Landscape-yhtyeen Richard James Burgess opasti häntä laitteen käytössä.

Fairlightista ja Linn-rumpukoneesta tuli naisen pääasialliset työkalut 80-luvulla. Alla olevasta tyylikkäästä demosta voi kuulla, miten lähelle lopullista kappaletta Bush pääsi kotistudiossaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti